God en/of psychologie

God en/of psychologie

Welke keuze maak ik als ik vastloop in het leven?

Tijdens de voorbereiding van een gebedsavond las ik 2 bronnen:

1) Een artikel over een debat in Amerika over de rol van psychologie in het christelijke leven

2) De bijbel, psalm 46

Ik combineerde deze twee bronnen en als vraag bleef voor mij over of de waarheid van de Bijbel, die verwijst naar herstel van de innerlijke mens door het volbrachte werk en de opstanding van Jezus Christus, niet voldoende is.

Psychologie, met als bron filosofie, bestaat zo’n 100 jaar, daarvoor was de zorg voor de ziel, voor wat betreft de christenen, in handen van de kerk. Het lijkt wel of de psycholoog deze rol heeft overgenomen.

Nu zijn gesprekken over het leven waardevol, ik vul er mijn dagen mee. We mogen blij zijn met de aandacht en inzichten m.b.t. het onderbewuste en het menselijk gedrag. De structurele informatie die op dit punt door veel onderzoek beschikbaar is kunnen we zeker gebruiken. Het vakgebied psychologie houdt zich bezig met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van mensen.

Als er echter in één Boek veel geschreven wordt hierover dan is het wel in het eeuwenoude boek: de Bijbel en ik geloof dat daar een blijvende oplossing te vinden is.  

Psalm 46 werd zo’n 2800 jaar (niet exact bekend) geleden geschreven.

Thema van deze psalm is: Geef het op en weet dat Ik God ben

God is een toevlucht en een vesting, een hulp in benauwdheid, Hij is in haar midden, Hij zal helpen, de Heere is met ons.

Geef het op, je zou ook kunnen zeggen, geef je over, leg je zelfredzaamheid af, ontdek wie God is en wat Hij voor je heeft gedaan.

Weten heeft te maken met ontdekken, vertrouwen en ervaren. God wordt in Psalm 46 beschreven als de veilige God die dat, wat tegen ons gericht is doet ophouden, aan stukken slaat en verbrandt. Hij wil jouw herstel! Jezus kwam naar de aarde om Zijn liefdevolle Vader te openbaren die ons wil bevrijden van een last van zonde, schuld, schaamte etc. Jezus kwam om gevangenen (in het innerlijk) te bevrijden en gebroken harten te helen. Hij heeft dit werk volbracht aan het kruis op Golgotha en deze overwinning is voor ons beschikbaar!

God is krachtig en sterk, Hij wil jou door je problemen heen te helpen.

Belangrijk is…dat je naar God toegaat en het van Hem verwacht.

Piet Hildering/ Heerlijkvrij 16 februari 2016